Coronavirus

Deze pagina heeft als doel onze reizigers zo goed mogelijk voor te lichten met informatie rondom het coronavirus en de vragen die hierdoor leven onder onze vakantiegangers. Heb je vragen die niet in een van onderstaande FAQ’s beantwoord wordt, neem dan contact op met een van onze reisspecialisten.

 "Het reizen zit in ons bloed, de wil om de wereld te ontdekken in onze genen. Corona raakt ons dan ook diep in ons (reis)hart."
— Jan Middelhoek, Algemeen Directeur

Gaat mijn reis door?

We verkeren momenteel in een zeer uitzonderlijke en nog niet eerder voorgekomen situatie. Landen sluiten hun grenzen, luchtvaartmaatschappijen stoppen met vliegen of op de plaats van bestemming gaan bezienswaardigheden dicht en is het gewone leven nagenoeg tot stilstand gekomen. Door deze buitengewone omstandigheden zijn onze reizen op korte termijn niet meer uitvoerbaar en daarom hebben we met pijn in ons hart besloten om alle reizen met vertrek tot en met 31 augustus niet door te laten gaan. De veiligheid en gezondheid van onze reizigers staat nu op de eerste plaats.

Wat als mijn reis wordt afgelast?

Als compensatie voor de afgelaste reizen ontvang je van ons een voucher ter waarde van de door jou betaalde reissom. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte en kan worden gebruikt voor alle reizen uit het YourWay2GO reisaanbod. Je hebt dus een jaar de tijd om jouw nieuwe reis bij ons te boeken.

→ Lees hier de veelgestelde vragen met betrekking tot deze speciale Corona-voucher.

Wanneer ontvang ik mijn Corona-voucher?

Het zijn drukke en chaotische tijden. Momenteel doen onze medewerkers hun uiterste best om jou zo snel mogelijk van een antwoord te voorzien. Iedereen die op reis zou gaan tussen 13 maart 2020 en 31 augustus 2020 is inmiddels geïnformeerd en heeft de Corona-tegoedbon in zijn of haar mailbox ontvangen. Lees hieronder de veel gestelde vragen met betrekking tot deze speciale Corona-tegoedbon.

→ Meer info? Klik hier voor meer informatie over de Corona-voucher.

Wat is het huidige reisadvies?

Het reisadvies welke door het Ministerie van Buitenlandse Zaken wordt vastgesteld is afhankelijk per land of zelfs per regio en wijzigt op dit moment regelmatig. Wil je voor jouw bestemming het reisadvies checken? Kijk dan op: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen

Hoe gaat YourWay2GO om met de reizen die na 31 augustus vertrekken?

Wij kunnen niet voorspellen hoe de wereld er in de aankomende maanden uit zal zien, hoe graag we dat ook zouden willen. Op dit moment is het daarom nog niet mogelijk om uitsluitsel te geven over het wel of niet doorgaan van jouw reis met vertrek ná 31 augustus. Wij vragen je nog even geduld te hebben, zodra wij meer nieuws hebben over jouw reis, nemen wij contact met je op.

Mag ik mijn geboekte reis omboeken of wijzigen?

In verband met het coronavirus en de situatie waarin wij als reisorganisatie, maar ook jij als klant, ons nu in bevinden, hanteren wij een ‘coulance-omboekingsbeleid’. Dit houdt in dat wanneer jij je reis, in verband met het coronavirus, nu al wilt omboeken naar een reis met vertrek ná 1 maart 2021, je deze reis(datum) nog kunt wijzigen/aanpassen tot 1 januari 2021. Wij begrijpen namelijk dat op dit moment voor veel van onze reizigers geldt dat zij nog niet met 100% zekerheid kunnen zeggen of de reisperiode 2021, waar zij nu voor kiezen, ook daadwerkelijk akkoord komt bij bijvoorbeeld de werkgever. Dit maakt dat wij hebben besloten flexibel om te gaan met het wijzigen van de reis en/of vertrekdatum.

Houd er rekening mee dat je bij het omboeken van je reis altijd de reissom voor de nieuwe reis betaalt zoals die op dat moment geldt. Als je de reis(datum) tot 1 januari voor een tweede keer wilt wijzigen houd dan rekening met eventuele wijzigingen van accommodaties.

Ik wil niet meer op reis, kan ik mijn reis kosteloos annuleren?

Voor reizen met vertrek na 31 augustus 2020 geldt dat de veiligheid en gezondheid van onze reizigers voorop staat bij deze beslissingen. Wij houden daarbij rekening met de reisadviezen (code rood/oranje) van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. We begrijpen dat deze onvoorziene omstandigheid jouw reisplezier in de weg staat en hanteren dan ook een versoepeld "Corona annuleringsbeleid":

Reizigers naar een bestemming met (recent uitgeroepen – Corona gerelateerd) ‘code rood’ of 'code oranje' mogen, met inachtneming van de werkelijke kosten, de reis omboeken naar een andere bestemming of uitstellen tot maximaal 1 jaar na dato. 

In alle andere gevallen ben je als reiziger uiteraard vrij om de reis zelf te annuleren, tegen de daarvoor geldende annuleringsvoorwaarden.

Ik heb tickets geboekt via een andere organisatie. Mag ik die kosteloos annuleren?

Hiervoor gelden de voorwaarden van de desbetreffende organisatie of van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. De annuleringsvoorwaarden kan je bij hen raadplegen. 

Kan YourWay2GO mijn reis annuleren?

Als wij als reisorganisatie de reis niet kunnen uitvoeren vanwege onvermijdbare en buitengewone omstandigheden welke aanzienlijke gevolgen hebben voor jouw reis dan kunnen wij besluiten de reis te annuleren. Ook hier houden wij rekening met de reisadviezen en de veiligheid van onze reizigers en zullen wij afhankelijk van de betreffende situatie een besluit nemen. Wij staan in nauw contact met onze lokale agentschappen over de gehele wereld om de situatie per bestemming te monitoren. 

Als je reis geannuleerd wordt, maar je hebt al kosten gemaakt voor visum, inentingen en andere gerelateerde zaken dan is het afhankelijk van je reis- en annuleringsverzekering of je deze kosten ergens kan verhalen. In eerste instantie kun je voor deze informaite terecht bij je verzekeraar, tenzij je de verzekering bij ons hebt bijgeboekt.

Kan ik bij het annuleren of omboeken van mijn reis beroep doen op mijn annuleringsverzekering?

Of kosten van annuleren of omboeken gedekt zijn, hangt af van het type verzekering dat jij hebt afgesloten. Neem alvorens het nemen van de beslissing contact op met jouw verzekeraar. Wie een verzekering geboekt heeft via YourWay2GO kan hier meer informatie terugvinden van onze verzekeringspartner Allianz Assistance.

Dekt het Calamiteitenfonds de financiële gevolgen van het Coronavirus voor mijn reis?

Nee. Het Calamiteitenfonds dekt alleen gevolgen van natuurrampen en nu gaat het om ziekte. Voor meer informatie over het standpunt van het calamiteitenfonds, zie: http://www.calamiteitenfonds.nl/nieuws/coronavirusgeendekking