Wat is het Corona-voucher?

De SGR heeft in samenwerking met de ANVR en met ondersteuning van Autoriteit Consument & Markt en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, de corona-voucher ontwikkeld. Vragen zoals: ‘Wat houdt deze voucher in?’ en ‘Wanneer kom ik in aanmerking voor deze voucher?’, hebben wij zoveel mogelijk gebundeld op deze pagina.

Kan YourWay2GO gebruik maken van een voucher in plaats van restitutie van de reeds betaalde reissom in geld?

Ja dat kan. De Corona-voucher is niet bedacht vanuit een luxepositie. Het coronavirus heeft een enorme impact op de reiswereld. Uit dat oogpunt is het initiatief ontstaan om in plaats van de normale wettelijke teruggave vouchers uit te geven t.w.v. de reeds betaalde reissom. De ANVR en SGR komen hiermee de reisbedrijven tegemoet die in één klap heel veel geld verliezen en mogelijk failliet zouden kunnen gaan. Het initiatief voor het uitgeven van deze Corona-voucher wordt door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat ondersteund. Daarnaast heeft de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) meegekeken bij de voorwaarden die aan de Corona-voucher zijn verbonden. Tenslotte biedt de SGR op basis van haar bestuursbesluit dekking voor de vanaf 16 maart jl. uitgegeven Corona-voucher.

Ik heb toch wettelijk recht op terugbetaling?

In een normale situatie is het inderdaad het geval dat de reiziger, bij een reis die geannuleerd moet worden om redenen die niet aan de reiziger zijn toe te rekenen, wordt terugbetaald door de reisorganisatie. De huidige situatie voor de reisbranche is echter zo exceptioneel dat bijzondere maatregelen moeten worden getroffen, de Corona-voucher is hier een voorbeeld van.

Wanneer ontvang ik een voucher? Hoe gaat dit in zijn werk?

Heb jij een rondreis geboekt via YourWay2GO met vertrek tussen 13 maart 2020 en 30 juni 2020 of ben je vervroegd teruggekeerd vanwege Corona? Dan kom jij in aanmerking voor de Corona-voucher. Wij nemen hierover tussen 6 en 20 mei -op volgorde van vertrek- contact met je op. Je ontvangt van ons per e-mail jouw persoonlijke Corona-voucher, welke je kunt inzetten bij het boeken van een nieuwe reis.

Hoe lang is de Corona-voucher geldig?

De voucher kan tot één jaar na uitgifte worden verzilverd. Welke datum dit precies is, vind je terug op de per e-mail verstuurde Corona-voucher. Je hebt een jaar de tijd om met de voucher jouw nieuwe boeking te maken. Dit betekent dat je bijvoorbeeld ook voor het najaar 2021 een reis bij ons kunt boeken, als dit maar gebeurt voor de vervaldatum van de voucher.

Wat zijn de voordelen van de Corona-voucher voor mij als reiziger?

Wij zorgen ervoor dat óók jij als reiziger profiteert van de Corona-voucher. Met de voucher gaat jouw reis niet verloren, maar wordt deze slechts uitgesteld. Je hebt een jaar de tijd om een nieuwe reis bij ons te boeken. Deze mag in heel 2021 plaatsvinden.

• De voucher geeft jou de mogelijkheid om de geannuleerde reis op een later tijdstip opnieuw te boeken en alsnog op reis te gaan;
• De voucher geeft jou als reiziger de zekerheid dat je reissom is veiliggesteld;
• De voucher heeft de waarde van de door jouw reeds betaalde reissom met een maximale voucherwaarde van € 5.000,- per boeking.
• Bij de boeking gemaakt met de Corona-voucher ontvang je € 100,- korting per persoon en doneren we € 25,- per boeking in jouw naam aan één van onze duurzame projecten naar keuze.

Wie ontvangt de Corona-voucher? En is deze voucher persoonsgebonden of mag deze ook overgedragen worden?

De Corona-voucher wordt verstrekt aan de hoofdboeker in naam en rekening van zichzelf en diens medereizigers. De waarde van de Corona-voucher stemt overeen met de door jou betaalde reissom van de oorspronkelijke boeking. De voucher is persoonsgebonden en te gebruiken door dezelfde hoofdboeker als op de originele boeking. Het is tevens mogelijk om de (restant)voucher over te dragen aan een (andere) deelnemer van de oorspronkelijke boeking, mits dit vooraf kenbaar wordt gemaakt via [email protected]. Het is belangrijk hierbij het volgende te vermelden:
• Op welke naam staat de Corona-voucher?
• Wat is het klantnummer dat vermeld staat op de voucher?
• Wat is de naam van de persoon waaraan je de restant voucher gaat overdragen?

Wat is de waarde van de Corona-voucher? En wat als ik een andere reis wil boeken die duurder/goedkoper is?

De waarde van de Corona-voucher is volledig gelijk aan de door jou reeds (aan)betaalde reissom. Is de reissom van jouw nieuwe reis duurder? Dan betaal je zelf het verschil bij. Is jouw nieuwe reissom lager, dan blijft het restbedrag op jouw voucher staan. Dit is in lijn met de SGR-voorschriften.

Kan ik mijn Corona-voucher ook gebruiken om meerdere reizen te boeken? Dus het bedrag te spreiden over meerdere reizen?

Ja, dit is mogelijk. Als je na de eerste boeking nog voldoende saldo op de voucher overhoudt, dan kun je dit restantbedrag inzetten voor een volgende reis.

Ik heb een Corona-voucher ontvangen, hoe gebruik ik deze bij een nieuwe boeking?

Bij het verzilveren van de voucher dien je bij de offerteaanvraag van je nieuwe reis te vermelden dat je de Corona-voucher wilt inzetten.

Kan ik een Corona-voucher combineren met een andere kortingen en/of acties?

Wat de extra coronakorting betreft, gelden de volgende voorwaarden:

• De € 100,- coronakorting is geldig in combinatie met de vaste klantenkorting t.w.v. € 50,- per persoon;
• De € 100,- coronakorting is niet geldig in combinatie met andere kortingsacties.

Ik heb een Corona-voucher ontvangen met een waarde € 5.000,-, echter is mijn betaalde reissom hoger. Wanneer kan ik het restant terugverwachten?

De voucher vertegenwoordigt de totale waarde van het reeds door de reiziger betaalde bedrag, tot maximaal € 5.000,- per boeking. Het resterende bedrag wordt voor 1 juni 2020 aan je terugbetaald.