Alle veelgestelde vragen over het flexibele (om)boekings- en annuleringsbeleid

Wij bevinden ons in een bijzondere tijd, waarvan de toekomst zich moeilijk laat voorspellen. Wij begrijpen dat het voor jou ook een onzekere tijd is, onzeker of je wel of niet op reis moet gaan, maar ook onzeker over het wel of niet boeken van een reis. Vanwege deze bijzondere omstandigheden hebben we een aangepast (om)boekings- en annuleringsbeleid geïntroduceerd. Zo kun je in de huidige situatie je reis uitstellen of juist een nieuwe reis vastleggen.

Wat gebeurt er als kort voor mijn vertrek het reisadvies van code groen wordt aangepast naar code oranje?

Bij een aanpassing van een positief reisadvies (code groen) naar een negatief reisadvies (code oranje of rood) vanuit het Ministerie van Buitenlandse Zaken kort voor het vertrek (minder dan 7 dagen) van jouw reis, zullen wij de reis annuleren. In dat geval kun je ervoor kiezen om de reissom terug te krijgen of samen met ons te kijken naar het uitstellen of omboeken van je reis. Als er nog geen negatief reisadvies is, maar je durft de reis toch niet aan, dan denken we ook graag met je mee over het uitstellen van je reis of het omboeken naar een andere bestemming. Dit mag uiteraard ook naar een reis met vertrek in 2021 zijn. 

Wij zullen bij het omboeken of uitstellen van je reis zo coulant mogelijk omgaan met eventuele bijkomende kosten.

¹ Minder dan 7 dagen voor vertrek.

Wat gebeurt er als tijdens mijn reis het reisadvies van code groen wordt aangepast naar code oranje?

Als jij als reiziger een pakketreis hebt geboekt (vervoer én verblijf) dan veranderen jouw rechten en plichten niet in deze situatie van corona. Wij als organisator van pakketreizen zijn wettelijk verplicht om, ook in deze situatie, hulp en bijstand te bieden in het buitenland. Op basis van de lokale regels bepalen we of je reis veilig en voor jou op een prettige manier kan worden uitgevoerd (denk bijv. aan de openstelling van bezienswaardigheden, publieke voorzieningen, restaurants, musea, etc.). Wanneer dit niet het geval blijkt, zullen wij jou als reiziger binnen een ‘redelijke termijn’ terug naar huis repatriëren. De niet-genoten reisdagen bij repatriëring worden in dit geval vergoed.

Als ik nu een reis boek, mag ik deze dan kosteloos annuleren?

Boek jij een reis tussen 26 oktober 2020 en 1 april 2021 – met vertrek vóór 31 december 2021, dan profiteer je van onze flexibele (om)boekings- en annuleringsvoorwaarden1:

  • Je betaalt geen aanbetalingskosten (welke normaliter 25% van de reissom bedragen).
  • Je kunt kosteloos jouw reis omboeken OF annuleren tot 30 dagen voor vertrek² wanneer je vanwege COVID-19 niet naar de bestemming wilt afreizen.
  • Bij een bewezen COVID-19 besmetting mag je jouw reis gratis annuleren tot een dag voor vertrek, indien je annuleringsverzekering niet uitkeert. Hierbij adviseren we jou om goed te kijken naar een annuleringsverzekering met COVID-19 dekking. Dit is terug te vinden in de polisvoorwaarden van je verzekering.
1 Deze flexibele voorwaarden zijn alleen van toepassing op nieuwe boekingen gemaakt in de genoemde periode.
2 Houd rekening met het feit dat eventuele al gemaakte vliegticketkosten (& daadwerkelijke annuleringskosten voor de Incatrail indien van toepassing) bij het omboeken of annuleren van jouw reis voor eigen rekening zijn.

Ontvang ik opnieuw een voucher als ik nu een reis boek?

Wanneer jij nu een reis boekt, zul je niet opnieuw een voucher van ons ontvangen. Wij geven jou de garantie dat, wanneer jouw reis volgend jaar vanwege onvoorziene omstandigheden door ons geannuleerd moet worden, jij je reeds betaalde reissom van ons teruggestort krijgt.