Alle veelgestelde vragen over het flexibele (om)boekings- en annuleringsbeleid

Wij bevinden ons in een bijzondere tijd, waarvan de toekomst zich moeilijk laat voorspellen. Wij begrijpen dat het voor jou ook een onzekere tijd is, onzeker of je wel of niet op reis moet gaan, maar ook onzeker over het wel of niet boeken van een reis. Vanwege deze bijzondere omstandigheden hebben we een aangepast (om)boekings- en annuleringsbeleid geïntroduceerd. Zo kun je in de huidige situatie je reis uitstellen of juist een nieuwe reis vastleggen.

Wat gebeurt er als kort voor mijn vertrek het reisadvies van code groen wordt aangepast naar code oranje?

Bij een aanpassing van een positief reisadvies (code groen) naar een negatief reisadvies (code oranje of rood) vanuit het Ministerie van Buitenlandse Zaken kort voor het vertrek (minder dan 7 dagen) van jouw reis, zullen wij de reis annuleren. In dat geval kun je ervoor kiezen om de reissom terug te krijgen of samen met ons te kijken naar het uitstellen of omboeken van je reis. Als er nog geen negatief reisadvies is, maar je durft de reis toch niet aan, dan denken we ook graag met je mee over het uitstellen van je reis of het omboeken naar een andere bestemming. Dit mag uiteraard ook naar een reis met vertrek in 2021 zijn. 

Wij zullen bij het omboeken of uitstellen van je reis zo coulant mogelijk omgaan met eventuele bijkomende kosten.

¹ Minder dan 7 dagen voor vertrek.

Wat gebeurt er als tijdens mijn reis het reisadvies van code groen wordt aangepast naar code oranje?

Als jij als reiziger een pakketreis hebt geboekt (vervoer én verblijf) dan veranderen jouw rechten en plichten niet in deze situatie van corona. Wij als organisator van pakketreizen zijn wettelijk verplicht om, ook in deze situatie, hulp en bijstand te bieden in het buitenland. Op basis van de lokale regels bepalen we of je reis veilig en voor jou op een prettige manier kan worden uitgevoerd (denk bijv. aan de openstelling van bezienswaardigheden, publieke voorzieningen, restaurants, musea, etc.). Wanneer dit niet het geval blijkt, zullen wij jou als reiziger binnen een ‘redelijke termijn’ terug naar huis repatriëren. De niet-genoten reisdagen bij repatriëring worden in dit geval vergoed.

Ik heb al een reis geboekt met vertrek tussen nu en 31 december. Kan ik mijn reis annuleren?

Als je een reis bij ons hebt geboekt met vertrek vóór 1 januari 2021 mag je je reis tot 30 dagen voor vertrek kosteloos² wijzigen naar dezelfde reis of een andere passende reis met vertrek in 2021. Bij het omboeken van jouw reis, wegens COVID-19 gerelateerde redenen, bieden we jou graag een korting aan van € 100,-. Deze korting is niet van toepassing in combinatie met andere kortingen.

² Houd wel rekening met eventuele al gemaakte vliegticketkosten (& daadwerkelijke annuleringskosten indien van toepassing) bij het omboeken of annuleren van jouw reis.

Als ik nu een reis boek, mag ik deze dan kosteloos annuleren?

Boek jij een reis tussen 1 augustus 2020 en 1 januari 2021 – met vertrek vóór 1 april 20211, dan profiteer je van onze flexibele (om)boekings- en annuleringsvoorwaarden:

  • Kosteloos jouw reis omboeken tot 30 dagen voor vertrek.2
  • Je mag je reis – bij een bewezen COVID-19 besmetting – gratis annuleren tot een dag voor vertrek, indien je annuleringsverzekering niet uitkeert. Hierbij adviseren we jou om goed te kijken naar een annuleringsverzekering met COVID-19 dekking. Dit is terug te vinden in de polisvoorwaarden van je verzekering.
  • Kosteloos annuleren tot 30 dagen voor vertrek van de reis² wanneer je vanwege COVID-19 niet naar de bestemming wilt afreizen.2
1 Deze flexibele voorwaarden zijn alleen van toepassing op nieuwe boekingen gemaakt in de genoemde periode.
2 Houd wel rekening met eventuele al gemaakte vliegticketkosten (& daadwerkelijke annuleringskosten voor de Incatrail indien van toepassing) bij het omboeken of annuleren van jouw reis.