Pas verloofd op IJsland

Hoe de trollen mijn verlovingsring te pakken kregen

Collega Hannah bezoekt IJsland's hot (s)pots.

De beste stops rond het eiland!

Dit mystieke eiland staat zeker ook bovenaan je reiswensenlijstje. Geen wonder, want er is hier veel te ontdekken, vooral voor natuurliefhebbers en diegenen die op zoek zijn naar afzondering. IJsland biedt adembenemende watervallen, zwarte stranden, drijvende ijsbergen, diepe kloven, massieve bergen, ijzige gletsjers, rokende gaten in de aarde en hete bronnen. Ontdek samen met Hannah wat IJsland zo bijzonder maakt.

Droombestemming IJsland

Op IJsland kun je gewoon een versnelling lager gaan. Je zou het bijna een indrukwekkende woestenij kunnen noemen, want hier kun je niet eens een snelle hap gaan eten of naar een bar, behalve natuurlijk in de hoofdstad Reykjavik. Maar dat is precies wat er zo geweldig is aan IJsland! Er wonen slechts zo’n 323.000 inwoners op het op één na grootste eilandgebied van Europa. Je kunt je dus wel voorstellen hoe weinig huizen en mensen je hier zult tegenkomen!

IJsland
was ook lange tijd een van mijn droombestemmingen en ik was lang van plan om ernaartoe te reizen. Nadat mijn vriend mij een aanzoek had gedaan, wilden we dit vieren met een reis naar IJsland. Toen we de planning rond hadden, kwam mijn zus langs met de mededeling dat ze de week erop voor een jaar naar IJsland zou gaan als au pair. We hebben onze reis dus nog even verplaatst, zodat we Lea en haar gastgezin zouden kunnen bezoeken en samen op reis konden gaan.

Winkel van de Kerstman

Ik wilde zoveel mogelijk van IJsland zien binnen een week, dus besloten we rond het eiland te rijden. Helemaal langs ringweg nr. 1. Dit kan ook zonder problemen, als je een vijf tot zes uur durende rit op sommige dagen accepteert, want de ringweg is zo’n 1.340 km in lengte. Wij hebben in totaal uiteindelijk iets van 1.700 km gereden omdat we ook nog via het schiereiland Snæfellsnes reisden.

In Reykjavik hebben we bij de familie van mijn zus overnacht, en van daaruit hebben we een bezoek gebracht aan deze mooie, vrij kleine stad. Hier is het zeker de moeite waard om de winkel van de Kerstman te bezoeken, buiten staat zelfs de brievenbus. De hoofdwinkelstraat is Laugavegurwaren. Je vindt daar zoveel leuke en diverse winkels en kunt hier voor van alles terecht van designerkleding en typische Noorse truien tot de leukste wooninspiratie. Was het maar niet zo duur hier!

Op naar het schiereiland Snæfellsnes

Vanuit Reykjavik reden we naar onze eerste stop op het schiereiland Snæfellsnes, waar we ook overnachtten. Daar bezochten we het nationale park, wandelden we de eerste krater op, bezochten we eenzame stranden en bewonderden we de waanzinnige natuur.

We waren vrijwel de enige bezoekers in mei, het voorjaar is echt een goed moment om naar IJsland te reizen, want het kan in de zomer erg druk worden op het kleine eiland. De zon gaat in deze tijd pas om 23.00 uur onder en het is maar een paar uur donker, dus dat geeft je genoeg tijd om te genieten van het geweldige uitzicht tijdens het rijden. Het weer op IJsland is iets bijzonders, eigenlijk kun je in één dag sneeuw, zon, regen en wind verwachten, dus raad ik aan laagjes kleding aan te trekken. Maar in mei heb je ook echt een goede kans op mooi weer met zon.

Walvishotspot Húsavik

Op weg naar onze volgende stop in Húsavík konden we de verschillende landschappen en vooral de kleuren bewonderen. We reden door de op één na grootste stad Akureyri en bezochten de grootouders van Lea's gastfamilie.

Húsavík staat bekend om de walvissafari's die je daar kunt doen. Het landschap is uniek en niet te vergelijken met Argentinië of Midden-Amerika waar ik walvissen heb gezien (als ik eerlijk ben). Als je in het goede seizoen bent, heb je hier een grote kans om bultruggen, dwergvinvissen en zelfs de blauwe vinvis te zien

Eenzame hot pots van IJsland

Nu komen we bij een speciaal fenomeen, namelijk de hot pots op IJsland en eigenlijk ook de reden voor mijn verhaal. Overal zijn er warmwaterbronnen te vinden, de bekendste is natuurlijk de Blue Lagoon. Er zijn echter veel mooiere en ook goedkopere mogelijkheden om een warm bad te nemen. We hebben een app gebruikt om de eenzaamste en mooiste hot pots met hulp van coördinaten te vinden.

Dus op een gegeven moment zijn we van de ringweg af gegaan en hebben we een uurtje over een grindweg naar een boerderij gereden waar we onze auto hebben geparkeerd. Van daaruit liepen we drie kwartier lang over koeienweiden en velden naar een rivier met ijskoud water, direct bij een waterval waar ook een warmwaterbron te vinden is. Super idyllisch en we waren de enige!

Mijn zus vertelde me dat je voorzichtig moet zijn met je sieraden, omdat ze door de zwavel kunnen verkleuren in de hot pots. Dus heb ik mijn mooie nieuwe verlovingsring afgedaan. Ik stopte deze in mijn schoen en vertelde het mijn vriendje zodat we het ons allebei zouden herinneren. Nadat we een uurtje (helemaal alleen) in de echt hete bron in bad waren gegaan, zijn we teruggegaan. Op een gegeven moment had ik het gevoel dat ik een steen in mijn schoen had en ik hield mijn vriend vast en vertelde hem dat ik gewoon mijn schoen uit moest doen om de steen eruit te krijgen. (Teken #1)

Verlovingsring voor de trollen

Na drie kwartier lopen waren we weer terug bij de auto, we dronken een koffie en ik goot heet water over mijn linker(!) hand. (Teken #2). Daarna gingen we terug naar de ringweg om verder te gaan naar het Mývatn meer (let op Mývatn betekent muggen, ik heb er nog nooit zoveel gezien...) Onderweg stopten we na ongeveer twee uur bij een benzinestation om naar het toilet te gaan. Daar heb ik mijn handen gewassen en was verrast dat het papier niet afscheurde bij het drogen, want de ring zat altijd in de weg....DE RING!

Dit was dus teken nummer drie, maar helaas waren we al zo ver weg van de hotpot en omdat we geen andere optie hadden dan de ringweg te rijden, konden we ook geen short cut over het eiland nemen om op tijd weer terug te zijn in Reykjavik. Je moet de ringweg volgen want voor een kortere weg, door het midden van het eiland, heb je een 4x4 nodig en zelfs dan weet je niet zeker of je over de bergen in het midden van IJsland kunt rijden. Mijn vriend moest gelukkig heel hard lachen, ik was aan het huilen en mijn zus vertelde me dat de ring nu bij de feeën en trollen ligt en daar veel beter af is. IJsland kent veel mythen en legenden waar IJslanders in geloven. Dit verhaal kalmeerde me weer een beetje.

Rotte eieren in kleurrijk Mývatn

We hadden dus geen mogelijkheid om terug te rijden en de ring te zoeken, want dezelfde weg terug rijden naar Reykjavik wilden we niet. Daarom zijn we gewoon verder gereisd naar Mývatn, echt een fantastische plek. Er is hier veel zwavel, dus het stinkt de hele tijd naar rotte eieren, maar het gekke landschap en de intense kleuren zijn het waard.

Je moet ook Mývatn Nature Baths bezoeken, minstens zo mooi als de Blue Lagoon maar veel goedkoper en rustiger. Verder hebben we langs de ringweg in het oosten nog de watervallen Goðafoss en Dettifoss bezocht en ongelofelijk bizarre landschappen gezien. We hadden in het westen en noorden echt goed weer, hoe dichter we bij het zuiden kwamen hoe slechter het weer werd. Dit is volgens Johannes (gastvader van mijn zus) normaal omdat de wolken altijd in het zuiden bij de bergen (Vatnajökull) blijven hangen.

Wonderlijk landschap

Gelukkig is er zoveel te zien en te bewonderen in IJsland dat mijn verloren ring snel werd vergeten.

Vooral in het oosten en het zuiden is het ene landschap nog wonderlijker dan het andere. We hebben het over stralende witte gletsjers, bijna artificiële blauwe warmwaterbronnen, glanzend groene met mos bedekte lavavelden, zwarte stranden zo ver het oog reikt en helderrood en bruine tinten in het gesteente rond de vulkanen zoals dat maar zelden ziet.

Op weg van Höfn naar Vík í Mýrdal kwamen we langs de ijslagune Jökulsárlón, het Skaftafell Nationaal Park waar je naar de gletsjer en de verborgen canyon Múlagljúfur kunt lopen. De ringweg is hier vaak maar één baan en je moet oppassen voor tegenliggers. Bovendien hebben de IJslanders zoveel respect voor de natuur dat ze gerust de wegen omleggen voor nieuwe obstakels op de weg. Bijvoorbeeld als er een grote rots op de weg ligt, dan moet je daar omheen rijden omdat er trollen onder de rotsen leven. Of als er een rivier de weg oversteekt, moet je zelf maar kijken hoe je verder gaat. Elke reis naar IJsland is een uniek avontuur!