Vragen over corona en jouw reis

Hier vind je informatie over het meest actuele reisadvies, wat er gebeurt als je reis wordt afgelast en wat te doen als je je ticket via een andere website hebt geboekt.

Gaat mijn reis door?

Al meer dan een jaar verkeren we in een uitzonderlijke, niet eerder voorgekomen situatie. Landen gaan mondjesmaat weer open, maar kunnen net zo goed hun grenzen weer sluiten.

Overal heeft de coronacrisis grote economische gevolgen: voor hotels, musea en andere diensten. Luchtvaartmaatschappijen zetten langzaamaan hun toestellen weer in.

Door deze buitengewone omstandigheden zijn onze reizen op korte termijn niet gegarandeerd uitvoerbaar. Daarom hebben we besloten om alle reizen buiten Europa met vertrek tot en met 31 augustus 2021 niet door te laten gaan. De veiligheid en gezondheid van onze reizigers staan op de eerste plaats.

Wat er na deze datum gaat gebeuren kunnen we niet voorspellen. Daarvoor zijn we afhankelijk van de ontwikkelingen in de wereld en hoe wetenschappelijke adviesorganen en nationale overheden daarop reageren. Ons beleid is mede daarop gebaseerd.

Kan YourWay2GO mijn reis annuleren?

Natuurlijk houden we de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Via ons wereldwijde netwerk van reisagenten zijn we op de hoogte van de lokale omstandigheden. Ook volgen wij de adviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Daarnaast stemmen we ons beleid af op dat van onze collega reisorganisaties en van de ANVR.

Als wij jouw reis niet kunnen uitvoeren vanwege onvermijdbare en buitengewone omstandigheden, die aanzienlijke gevolgen hebben voor jouw reis, dan kunnen wij besluiten om de reis af te gelasten. De veiligheid van onze reizigers staat voorop!

Als jouw reis dus later dit jaar vertrekt, dan vragen we nog even geduld te hebben. Zodra wij meer nieuws over jouw reis hebben, nemen wij contact met je op.

Wat als mijn reis wordt afgelast?

Is jouw reis in 2020 geannuleerd vanwege Corona, dan heb je van ons een Corona-voucher ontvangen. Heb je hier vragen over, neem dan eens een kijkje op onze Corona-voucher FAQ-pagina.

Heb je een reis geboekt met vertrek ná 31 januari 2021, dan heb je geen Corona-voucher meer van ons ontvangen. Wij geven jou dan de garantie dat, wanneer jouw reis vanwege onvoorziene omstandigheden door ons geannuleerd moet worden, jij de reeds betaalde reissom teruggestort krijgt.

Mag ik mijn geboekte reis omboeken of wijzigen?

Als je reis later dit jaar gepland staat en niet is geannuleerd, begrijpen we dat je met veel vragen zit. Moet je nu wel of niet op reis gaan? Kan ik mijn reis omboeken? Of, als je nog geen reis geboekt hebt, kan ik nu wel of niet een nieuwe reis boeken?

Daarom hebben we voor 2021 een aangepast (om)boekings- en annuleringsbeleid geïntroduceerd. Zo kun je in de huidige situatie je reis uitstellen of juist een nieuwe reis vastleggen.

Alle vragen en antwoorden met betrekking tot dit (om)boekings- en annuleringsbeleid vind je hier.

Wat is het huidige reisadvies?

Het reisadvies wordt door het Ministerie van Buitenlandse Zaken vastgesteld. Dit advies is afhankelijk van vele factoren en varieert per land, of zelfs per regio. Bovendien kan het advies elk moment weer worden gewijzigd.

Voor het advies gebruikt men op de kaart de kleuren groen, geel, oranje en (donker)rood. In de laatste twee gevallen wordt reizen afgeraden.

Wil je voor jouw bestemming het meest actuele reisadvies checken? Kijk dan op de website van Nederlandwereldwijd.

Wat als Nederland zelf rood kleurt op de kaart?

Wanneer Nederland (donker)rood kleurt op de Europese Coronarisicokaart, gelden er mogelijk beperkingen in de landen die we willen bezoeken. Sommige landen zullen Nederlandse reizigers zelfs volledig weigeren.

Mocht je een reis hebben geboekt naar een land waar Nederlanders niet langer welkom zijn, dan zullen wij jouw reis kosteloos omboeken. Als je dat niet wilt, dan ontvang je je geld terug.

Als Nederlanders in een land wél welkom zijn, maar bij aankomst voor een bepaalde tijd in quarantaine moeten, dan kunnen wij de reis niet uitvoeren zoals gepland. Ook in dat geval kun je de reis omboeken of je geld terug vragen.

Wat als ik mijn ticket elders heb geboekt?

Op alle reizen en tickets die je bij YourWay2GO hebt geboekt zijn onze reisvoorwaarden van toepassing. Daarover kun je contact met ons opnemen.

Voor producten en diensten die je bij een ander bedrijf hebt geboekt, gelden de voorwaarden van de desbetreffende organisatie of luchtvaartmaatschappij.

We raden je aan de annulerings- en wijzigingsvoorwaarden bij hen te checken

Dekt het Calamiteitenfonds Corona?

Nee. Het Calamiteitenfonds dekt alleen in het geval van natuurrampen. Bij corona gaat het om een ziekte. Het Calamiteitenfonds dekt dus niet de financiële gevolgen van het Coronavirus voor je reis.

Voor meer informatie over het standpunt van het Calamiteitenfonds, klik hier.