Alle algemene veelgestelde vragen over het coronavirus

Informatie over onder andere het huidige reisadvies, wat er gebeurt als je reis wordt afgelast en wat te doen als je je ticket via een andere website hebt geboekt vind je hieronder in de algemene veelgestelde vragen over het coronavirus.

Gaat mijn reis door?

We verkeren momenteel in een zeer uitzonderlijke en nog niet eerder voorgekomen situatie. Landen sluiten hun grenzen, luchtvaartmaatschappijen stoppen met vliegen of op de plaats van bestemming gaan bezienswaardigheden dicht en is het gewone leven nagenoeg tot stilstand gekomen. Door deze buitengewone omstandigheden zijn onze reizen op korte termijn niet meer uitvoerbaar en daarom hebben we met pijn in ons hart besloten om alle reizen met vertrek tot en met 30 november niet door te laten gaan. De veiligheid en gezondheid van onze reizigers staat nu op de eerste plaats.

Wat als mijn reis wordt afgelast?

Als compensatie voor de afgelaste reizen ontvang je van ons een voucher ter waarde van de door jou betaalde reissom. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte en kan worden gebruikt voor alle reizen uit het YourWay2GO reisaanbod. Je hebt dus een jaar de tijd om jouw nieuwe reis bij ons te boeken.

→ Lees hier de veelgestelde vragen met betrekking tot deze speciale Corona-voucher.

Dekt het Calamiteitenfonds de financiële gevolgen van het Coronavirus voor mijn reis?

Nee. Het Calamiteitenfonds dekt alleen gevolgen van natuurrampen en nu gaat het om ziekte. Voor meer informatie over het standpunt van het calamiteitenfonds, zie: http://www.calamiteitenfonds.nl/nieuws/coronavirusgeendekking

Hoe gaat YourWay2GO om met de reizen die na 31 november vertrekken?

Wij kunnen niet voorspellen hoe de wereld er in de aankomende maanden uit zal zien, hoe graag we dat ook zouden willen. Op dit moment is het daarom nog niet mogelijk om uitsluitsel te geven over het wel of niet doorgaan van jouw reis met vertrek ná 31 november. Wij vragen je nog even geduld te hebben, zodra wij meer nieuws hebben over jouw reis, nemen wij contact met je op.

Wat is het huidige reisadvies?

Het reisadvies welke door het Ministerie van Buitenlandse Zaken wordt vastgesteld is afhankelijk per land of zelfs per regio en wijzigt op dit moment regelmatig. Wil je voor jouw bestemming het reisadvies checken? Kijk dan op: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen

Mag ik mijn geboekte reis omboeken of wijzigen?

In verband met het coronavirus en de situatie waarin wij als reisorganisatie, maar ook jij als klant, ons nu in bevinden, hanteren wij een ‘coulance-omboekingsbeleid’. Dit houdt in dat wanneer jij je reis, in verband met het coronavirus, nu al wilt omboeken naar een reis met vertrek ná 1 maart 2021, je deze reis(datum) nog kunt wijzigen/aanpassen tot 1 januari 2021. Wij begrijpen namelijk dat op dit moment voor veel van onze reizigers geldt dat zij nog niet met 100% zekerheid kunnen zeggen of de reisperiode 2021, waar zij nu voor kiezen, ook daadwerkelijk akkoord komt bij bijvoorbeeld de werkgever. Dit maakt dat wij hebben besloten flexibel om te gaan met het wijzigen van de reis en/of vertrekdatum.

Houd er rekening mee dat je bij het omboeken van je reis altijd de reissom voor de nieuwe reis betaalt zoals die op dat moment geldt. Als je de reis(datum) tot 1 januari voor een tweede keer wilt wijzigen houd dan rekening met eventuele wijzigingen van accommodaties.

Ik heb tickets geboekt via een andere organisatie. Mag ik die kosteloos annuleren?

Hiervoor gelden de voorwaarden van de desbetreffende organisatie of van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. De annuleringsvoorwaarden kan je bij hen raadplegen. 

Kan YourWay2GO mijn reis annuleren?

Als wij als reisorganisatie de reis niet kunnen uitvoeren vanwege onvermijdbare en buitengewone omstandigheden welke aanzienlijke gevolgen hebben voor jouw reis dan kunnen wij besluiten de reis te annuleren. Ook hier houden wij rekening met de reisadviezen en de veiligheid van onze reizigers en zullen wij afhankelijk van de betreffende situatie een besluit nemen. Wij staan in nauw contact met onze lokale agentschappen over de gehele wereld om de situatie per bestemming te monitoren. 

Als je reis geannuleerd wordt, maar je hebt al kosten gemaakt voor visum, inentingen en andere gerelateerde zaken dan is het afhankelijk van je reis- en annuleringsverzekering of je deze kosten ergens kan verhalen. In eerste instantie kun je voor deze informaite terecht bij je verzekeraar, tenzij je de verzekering bij ons hebt bijgeboekt.