Vragen over corona en jouw reis

Corona blijft ons (reis) leven beïnvloeden. Hier vind je informatie over het meest actuele reisadvies en wat er gebeurt als je reis wordt afgelast of de reisvoorwaarden in je bestemming worden aangepast.

Gaat mijn reis door?

Zes tot vier weken voor vertrek hoor jij van ons of jouw reis doorgaat of niet. Dit hangt af van het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

In sommige gevallen brengen we jou hiervan al eerder op de hoogte. Bijvoorbeeld als landsgrenzen nog tot een specifieke datum zijn gesloten, of wanneer wij van ons lokale partner horen dat het nog niet verantwoord is om te reizen.

Samen met onze lokale partners houden wij de situatie nauwlettend in de gaten.

Als jouw reis niet door kan gaan, helpen wij jou bij het uitstellen van je reis naar een later datum, het vinden van een andere, passende reis of, als dat nodig is, het annuleren van de reis. In het laatste geval krijg je de reeds betaalde reissom van ons terug.

Mag ik mijn geboekte reis zelf omboeken, wijzigen of kosteloos annuleren?

Wij begrijpen dat het ook voor jou onzekere tijden zijn. Onzeker of je wel of niet op reis kunt gaan. Onzeker of je wel of niet een reis kunt boeken.

Daarom hebben we een aangepast (om)boekings- en annuleringsbeleid voor reizen die vertrekken tot en met 30 april 2022. Zo kun je in de huidige situatie je reis met meer zekerheid uitstellen of juist een nieuwe reis boeken.

Alle vragen en antwoorden met betrekking tot dit aangepast (om)boekings- en annuleringsbeleid vind je hier.

Voor reizen die vertrekken na 1 mei  2022 gelden vooralsnog onze gangbare reisvoorwaarden.

Ik heb mijn internationale vlucht elders geboekt

We zullen in bovenstaande gevallen hulp en assistentie verlenen voor de diensten die je bij ons hebt afgenomen.

Mocht je echter de (internationale) vluchten bij een ander bedrijf of rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij hebben gekocht, dan zul je in het geval van repatriëring met die organisatie contact op moeten nemen om je vluchten te verzetten.

Alle bijkomende kosten zijn dan voor eigen rekening. Wij kunnen voor deze, niet bij onze afgenomen diensten, geen (bemiddelende) rol spelen.

Wat is het huidige reisadvies?

Voor al onze reizen houden wij nauwlettend het reisadvies in de gaten dat door het Ministerie van Buitenlandse Zaken wordt bepaald.

Dit reisadvies is afhankelijk per land of zelfs per regio en wijzigt op dit moment regelmatig.

YourWay2GO voert reizen uit naar bestemmingen met kleurcode groen en geel en in enkele gevallen ook naar bestemmingen met kleurcode oranje.

Op de website van het ministerie kun je het meest actuele reisadvies voor jouw bestemming checken.

Hoe zit dat met het reizen naar 'oranje landen'?

Wij voeren alleen reizen uit naar 'oranje landen' als dit op een veilige en verantwoorde wijze mogelijk is. Wij vinden het daarbij ook belangrijk dat er bij aankomst in dat land geen quarantaineplicht voor gevaccineerde reizigers is.

Als het mogelijk is om veilig naar een 'oranje land' af te reizen, dan zullen wij jou hierover informeren. De beslissing om naar een 'oranje land' af te reizen ligt echter volledig bij jou.

Als je besluit om inderdaad naar een 'oranje bestemming' af te reizen, dan vragen wij jou om een verklaring te tekenen. Daarmee geef je aan bewust naar dat 'oranje land' af te reizen en alle verantwoordelijkheid op je te nemen voor eventuele corona-gerelateerde gevolgen.

Het is daarnaast belangrijk om bij je verzekering na te gaan wat er bij het reizen naar een 'oranje land' precies is gedekt en wat niet.

Boek jij een reis, na bijna twee jaar coronacrisis, dan gaan we er van uit dat je op de hoogte bent van het actuele reisadvies voor deze bestemming, bijvoorbeeld kleurcode oranje.

Is op het moment van boeken het reisadvies oranje, dan is datzelfde oranje reisadvies op een later moment geen reden meer om je reis uit te stellen, om te boeken of te annuleren.

Wij gaan er namelijk ook van uit dat jij op de hoogte bent van eventuele risico’s, zoals eerdergenoemde dekking van jouw reisverzekering. Dit geldt uiteraard enkel indien wij de reis kunnen uitvoeren volgens het programma.

De brancheorganisatie ANVR staat achter het besluit om reizen uit te voeren naar 'oranje landen' en steunt alle reisorganisaties die deze reizen uitvoeren.

 

Kort voor vertrek: advies naar code oranje

Als het mogelijk én veilig is om naar een code oranje bestemming af te reizen, dan zullen wij jou hierover informeren. De definitieve beslissing om naar een code oranje of rood vakantieland af te reizen ligt echter bij jou.

Als jij nog steeds graag naar die bestemming wilt reizen, dan vragen wij jou een verklaring te tekenen. Daarmee geef je aan bewust te reizen naar een bestemming met een oranje of rood reisadvies.

Wij zullen dit enkel voorstellen indien het mogelijk is het programma van de reis uit te voeren zoals gepland (rekening houdend met de Covid-19 richtlijnen).

Tijdens mijn reis: advies naar code oranje

Wanneer het Ministerie van Buitenlandse Zaken tijdens je reis een positief reisadvies (code groen of geel) verandert naar een negatief reisadvies (code oranje of rood), vanwege corona, dan verandert er aan jouw rechten en plichten als afnemer van een pakketreis (vlucht, vervoer én verblijf) niets.

Ook in deze situatie zijn wij als organisator van pakketreizen wettelijk verplicht om jou hulp en bijstand te bieden in het buitenland. Op basis van de lokale regels bepalen we of jouw reis veilig en op een voor jou prettige manier kan worden uitgevoerd - denk bijvoorbeeld aan de openstelling van bezienswaardigheden, publieke voorzieningen, restaurants en musea.

Wanneer dit niet het geval blijkt, zullen wij jou als reiziger binnen ‘redelijke termijn’ repatriëren. De niet-genoten reisdagen bij repatriëring worden in dit geval vergoed.

Wat gebeurt er als mijn reis niet door kan gaan door de gewijzigde inreisbeperkingen?

Mocht je een reis hebben geboekt naar een land waar Nederlanders vanwege de inreisbeperkingen niet meer welkom zijn, dan mag je jouw reis kosteloos omboeken. Als je de reis niet kunt of wilt omboeken, dan ontvang je je geld terug.

Als Nederlanders in een land wel welkom zijn, maar bij aankomst verplicht in quarantaine moeten, dan kunnen wij de reis niet uitvoeren zoals gepland. Ook in dit geval krijg je de mogelijkheid om je reis om te boeken of je geld terug te vragen.

Mocht je echter vanwege jouw specifieke, persoonlijke gezondheidssituatie - bijvoorbeeld wanneer je niet volledig gevaccineerd bent - bij aankomst op de bestemming, tijdens je vakantie of bij thuiskomst in quarantaine moeten, dan heb je onder de huidige wetgeving niet het recht de pakketreis kosteloos te annuleren.

Wat als mijn bestemming afwijkende of aanvullende eisen stelt aan vaccinaties?

Momenteel heeft ieder land zijn eigen regels met betrekking tot vaccinaties, maatregelen en (in)reisvereisten. Zo wordt in Oostenrijk vanaf 3 januari 2022 het Janssen vaccin niet meer erkend als toegangsbewijs en is er een beperkte geldigheidsduur voor de overige vaccinaties.

Daarnaast moet je voor landen als Jordanië, IJsland en Sri Lanka voor aankomst, naast een volledige vaccinatie, ook een PCR-test afnemen

Wat zijn de gevolgen voor jou?

Als wij jouw reis niet zoals gepland kunnen uitvoeren (bijv. omdat alle Nederlanders niet worden toegelaten of bij aankomst in quarantaine moeten), dan zullen wij de reis in overleg met jou omboeken of annuleren. In het laatste geval krijg je je geld terug.

Als jij als individuele reiziger niet voldoet/niet kan of wil voldoen aan de eisen van je bestemming, dan ligt dit in jouw persoonlijke risicosfeer. Dit houdt in dat kosten voor jouw rekening komen. Dit geldt dus ook wanneer jij één Janssen vaccin hebt gehad en de bestemming vraagt om twee vaccinaties.

Wat is een Digitaal Corona Certificaat (DCC)?

Tussen de EU-lidstaten is afgesproken dat inwoners van de EU tussen de lidstaten mogen reizen met het zogeheten Corona Paspoort, of het Digitaal Corona Certificaat (DCC). Hiervoor is de CoronaCheck App in het leven geroepen.

Door middel van een QR-code kun je jouw vaccinatiebewijs (volledig gevaccineerd), herstelbewijs of negatieve (PCR-)testuitslag tonen als je op reis gaat. Sommige landen hanteren tegenwoordig zelfs een combinatie van een vaccinatiebewijs én een negatieve (PCR-)test als vereisten.

Let op als je op reis gaat naar een land buiten de EU. Dan kun je deze CoronaCheck App niet gebruiken. Je moet dan een Engelstalig certificaat met jouw vaccinatiebewijs op papier uitprinten.

Sommige landen accepteren ook een uitgeprint, Engelstalig certificaat van een herstelbewijs of een negatieve PCR-test.

Voor meer informatie over het op papier uitprinten van dat Engelstalige certificaat klik je hier.

Ik ben niet (volledig) gevaccineerd. Kan ik wel op reis?

Wij mogen en zullen geen vaccinatieplicht opleggen aan onze reizigers. De wet is daar duidelijk in. Toch adviseren wij onze reizigers dringend om enkel volledig gevaccineerd met ons op reis te gaan.

Ten eerste gelden er in veel landen strikte eisen en restricties met betrekking tot gevaccineerd zijn of niet. Zo kan een land reizigers die niet gevaccineerd zijn de toegang volledig ontzeggen. Je komt het land gewoon niet in.

Andere consequenties van die restricties, zoals een verplichte quarantaine, het je onderweg één of meerdere keren moeten laten testen, staan het logistiek goed uitvoeren van de reis zoals overeengekomen in de weg.

Het al dan niet willen of kunnen voldoen aan die eisen en restricties ligt in de persoonlijke risicosfeer. Alle logistieke en financiële gevolgen die gerelateerd zijn aan covid-19 en het niet-gevaccineerd-zijn - verplichte quarantaine, het onderweg vinden en bezoeken van testlocaties, eventuele ziektekosten etc - liggen bij de individuele reiziger.

Wij gaan er daarbij van uit dat die reiziger een passende reis- en annuleringsverzekering heeft afgesloten.

Behalve deze logistieke en financiële gevolgen hebben wij ook andere redenen om je te adviseren volledig gevaccineerd met ons op reis te gaan.

Zo zijn er de mensen met wie je samen reist, in het vliegtuig, een bus of een taxi, of die je onderweg tegenkomt in hotels, restaurants of bij bezienswaardigheden. Van hen weet je niet of zij gevaccineerd zijn of besmettelijk. Voor hen en jou is het in ieder geval veiliger als je gevaccineerd op reis gaat.

Daar komt bij: in veel landen is een groot deel van de bevolking nog niet (volledig) gevaccineerd. Niet alleen zij, maar ook jij loopt een groter risico als je niet gevaccineerd op reis gaat.

Vandaar: ga volledig gevaccineerd op reis!

Tot slot

Informeer jezelf altijd goed over de (corona)situatie van jouw bestemming voordat je een reis boekt en voordat je op reis gaat.

Win ook informatie in over wat jouw reis- en annuleringsverzekering wel en niet dekt. Uiteraard informeren wij je ook graag over de reis- en annuleringsverzekering die je bij ons kunt afsluiten.

De uiteindelijke verantwoordelijkheid om aan de juiste (in)reisvereisten van de bestemming te voldoen ligt bij jou als reiziger.

Voor advies aan Nederlandse reizigers ga je naar Nederland Wereldwijd.

Voor de eisen en beperkingen die landen aan reizigers stellen ga je naar de website van VisumCentrale.

Over de gezondsheidsverklaring bij terugkeer naar Nederland lees je hier.

Alles over corona en de overeenkomsten en verschillen tussen reis- en annuleringsverzekeringen zie je op deze website.

Alle informatie op bovenstaande websites is onder voorbehoud van wijzigingen. YourWay2GO is niet aansprakelijk voor de informatie en adviezen op deze websites.