Alle algemene veelgestelde vragen over het coronavirus

Informatie over onder andere het huidige reisadvies, wat er gebeurt als je reis wordt afgelast en wat te doen als je je ticket via een andere website hebt geboekt vind je hieronder in de algemene veelgestelde vragen over het coronavirus.

Gaat mijn reis door?

We verkeren momenteel in een zeer uitzonderlijke en nog niet eerder voorgekomen situatie. Landen sluiten hun grenzen, luchtvaartmaatschappijen stoppen met vliegen of op de plaats van bestemming gaan bezienswaardigheden dicht en is het gewone leven nagenoeg tot stilstand gekomen. Door deze buitengewone omstandigheden zijn onze reizen op korte termijn niet meer uitvoerbaar en daarom hebben we met pijn in ons hart besloten om alle reizen met vertrek tot en met 15 maart 2021 niet door te laten gaan. De veiligheid en gezondheid van onze reizigers staat nu op de eerste plaats.

Wat als mijn reis wordt afgelast?

Is jouw reis in 2020 geannuleerd vanwege Corona, dan heb je van ons een Corona-voucher ontvangen. Heb je hier vragen over, neem dan eens een kijkje op onze Corona-voucher FAQ-pagina. Heb je een reis geboekt met vertrek ná 31 maart 2021, dan zul je geen Corona-voucher meer van ons ontvangen. Wij geven jou dan de garantie dat, wanneer jouw reis vanwege onvoorziene omstandigheden door ons geannuleerd moet worden, jij je reeds betaalde reissom van ons teruggestort krijgt.

Dekt het Calamiteitenfonds de financiële gevolgen van het Coronavirus voor mijn reis?

Nee. Het Calamiteitenfonds dekt alleen gevolgen van natuurrampen en nu gaat het om ziekte. Voor meer informatie over het standpunt van het calamiteitenfonds, zie: http://www.calamiteitenfonds.nl/nieuws/coronavirusgeendekking

Hoe gaat YourWay2GO om met de reizen die na 15 maart 2021 vertrekken?

Wij kunnen niet voorspellen hoe de wereld er in de aankomende maanden uit zal zien, hoe graag we dat ook zouden willen. Op dit moment is het daarom nog niet mogelijk om uitsluitsel te geven over het wel of niet doorgaan van jouw reis met vertrek ná 15 maart 2021. Wij vragen je nog even geduld te hebben, zodra wij meer nieuws hebben over jouw reis, nemen wij contact met je op.

Wat is het huidige reisadvies?

Het reisadvies welke door het Ministerie van Buitenlandse Zaken wordt vastgesteld is afhankelijk per land of zelfs per regio en wijzigt op dit moment regelmatig. Wil je voor jouw bestemming het reisadvies checken? Kijk dan op: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen

Mag ik mijn geboekte reis omboeken of wijzigen?

We bevinden ons momenteel in een bijzondere tijd, waarvan de toekomst zich moeilijk laat voorspellen. Wij begrijpen dat het voor jou ook een onzekere tijd is, onzeker of je wel of niet op reis moet gaan, maar ook onzeker over het wel of niet boeken van een reis. Vanwege deze bijzondere omstandigheden hebben we een aangepast (om)boekings- en annuleringsbeleid geïntroduceerd. Zo kun je in de huidige situatie je reis uitstellen of juist een nieuwe reis vastleggen. Alle vragen met betrekking tot dit (om)boekings- en annuleringsbeleid vind je hier.

Ik heb tickets geboekt via een andere organisatie. Mag ik die kosteloos annuleren?

Hiervoor gelden de voorwaarden van de desbetreffende organisatie of van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. De annuleringsvoorwaarden kan je bij hen raadplegen. 

Kan YourWay2GO mijn reis annuleren?

We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en zullen indien nodig aanvullende maatregelen nemen. Als wij als reisorganisatie de reis niet kunnen uitvoeren vanwege onvermijdbare en buitengewone omstandigheden welke aanzienlijke gevolgen hebben voor jouw reis dan kunnen wij besluiten de reis af te lasten. Wij staan in nauw contact met onze lokale agentschappen over de gehele wereld om de situatie per bestemming te monitoren en volgen de adviezen van MinBuZa op de voet. Daarnaast stemmen we ons beleid af met onze collega reisorganisaties en met de ANVR. De veiligheid van onze reizigers staat voorop!